Sunday 30 November 2014

De reis naar de Victoria watervallen




Om 11.00 die ochtend haalde mijn tuctuc taxi William me op. Hij was nog nooit zo ver met zijn tuctuc gereden (40 minuten) en vond het een hele beleving. De reden waarom het vliegveld zo ver van Lilongue ligt, is me een raadsel, want je komt echt door totale lege vlaktes…. Vlak voor het vliegveld werd hij aangehouden door 2 politieagenten. Ze namen hem zijn rijbewijs af, dat gewoon geldig was…. Op mijn vragen zei hij dat het gewoon corruptie was, dat de politie vond dat als hij rijke blanke mensen vervoerde, zij daar ook wel van mee konden profiteren, en op de terugweg zou hij het voor 1 euro 80 terugkrijgen….. Dat heb ik hem maar als fooi gegeven….Maar jammer is wel, 6 jaar geleden was de politie er nog trots op niet corrupt te zijn….. maar ja, iedereen is in nood…..

Met een piepklein vliegtuigje voor 19 personen vloog ik van Lilongue naar Lusaka. We zaten er met zijn 7-en in :) In Lusaka zou ik een uur hebben voor mijn vlucht naar Livingstone ging, waarin ik ook door de douane moest en mijn koffers moest ophalen en weer inchecken, omdat ik daarna binnen het land zou vliegen. Dat was allemaal geen probleem….. volgens de steward ook niet toen we 30 minuten te laat vertrokken…. en nog steeds niet toen we nog tien minuten extra tijd verloren omdat het weer heel “slecht” was en er ongelofelijk veel turbulentie was…. Voor mensen met vliegangst: ga nooit in een klein vliegtuigje met veel turbulentie zitten….. Nog twintig minuten voor de hele transfer hebbend, was er de pech dat er vlak voor ons een groot vliegtuig uit Ethiopie was aangekomen, en er dus mega rijen stonden voor de paspoort controle…. Dat werd me een beetje teveel stress, dus heb ik het plaatselijke grond personeel maar even aangesproken…. Zij waren minder relaxed over het kwartier dat we nog hadden voor vertrek, en hebben ons op snelle wijze door de douane, de bagage ophaal en de incheck geloodst. Het vliegtuig wachtte wel op ons, want onze 4 passagiers waren zo ongeveer 25% van het hele vliegtuig…..
Het tweede deel van de vlucht verliep gelukkig een beetje smoother, en voor het donker was ik in Fawlty towers in Livingstone

No comments:

Post a Comment