Sunday 9 November 2014

safari en Zomba

Zaterdagochtend was het tijd voor vakantie :) Voor wie de verhalen vorig jaar gevolgd heeft: toen kwamen we een taxi chauffeur tegen, Austin, die het helemaal in zijn eentje aan het maken was. Zijn grote droom was om een autoverhuurbedrijf te starten, en dat was inmiddels dus gelukt :) We konden kiezen tussen een wat oudere automaat, of een gloednieuwe handgeschakelde auto, maar omdat mijn moeder automaat rijdt, kozen we voor de eerste.
Blantyre uit is altijd het engst, daar is het druk met minibusjes die doen waar ze zelf zin in hebben…. we moesten even stoppen om geld te halen voor onderweg, maar bij de geldautomaat stond een hele lange rij…. toen we erin stonden snapten we waarom: 3 van de 5 automaten deed het niet…. 7 mensen voor ik aan de beurt was, hield de een nalaatste er ook mee op, en 2 mensen voor ik aan de beurt was, was de laatste ook leeg…. het zou 5 minuten duren, maar die 5 minuten kennen we ….. dus maar even geld gehaald bij de shoprite.
Met enige vertraging gingen we op weg, maar al gouw konden we niet meer verder, alles stond helemaal stil. Op navraag bleek de vrouw van de nieuwe president op bezoek te zijn in een plaatsje bij Limbe in de buurt en was de weg voor enkele uren afgezet…. gelukkig was er een sluipdoor weggetje, en er was een aardige jongen die ons die wel wilde wijzen. Een beetje riskant achteraf, maar op het moment zelf waren we wel heel blij met hem. Zeker toen hij ons de weg wees: 30 minuten over de meest off road weggetjes, van links naar rechts en terug…. Aan het einde wilde de jongen graag naar het busstation zodat hij een minibusje terug kon nemen. Hij wilde geen geld, hij wilde alleen graag dat we hem meenamen naar Schotland, waar hij dan heel hard voor ons zou werken….. en of we anders een ander baantje voor hem hadden…..
Omdat het inmiddels wat laat was, reden we in 1 keer door naar Liwonde, naar de Safari Lodge. We waren er vorig jaar ook geweest, een heerlijk plekje ver van de wereld waar internet en telefoon niet werken. Midden tussen de vogels, vlinders, apen, zwijnen en muggen….. We waren nog net op tijd om de bootsafari te halen, een van mijn favoriete tripjes. Over de shire die vol zit met hippo’s en waar je altijd wel een kudde olifanten en een paar krokodillen treft…. Bovendien is er een scala aan watervogels zoals zwarte ooievaars, groene band reigers, egrets, open bek ooievaars en pelikanen, en vliegt er ook nog van alles rond, zoals diverse soorten ijsvogels die aan het vissen waren en een paar visarenden. Mijn moeder kon haar geluk niet op :)Esther was er als gids, die ons vertelde dat hippo’s niet konden zwemmen, maar wel lang hun adem in konden houden om over de bodem te rennen. Olifanten kunnen daarentegen prima zwemmen, en nog veel langer hun adem inhouden. Hippo’s eten zon 64 kilo gras per dag….

Eenmaal terug in het kamp werd het al bijna donker…. en omdat daar geen verlichting is, sliepen we om 20.00….om om 4.30 door vogelgezang gewekt te worden. Om 6.00 gingen we op safari, dit keer met de auto. Opnieuw zagen we de kudden van zo 10 olifanten, inclusief een kleintje van 3 maanden. Ook was er een grote kudde buffalo’s, impala’s, waterbokken en goedoe antilopes, zwijnen, parelhoenderen en heel veel vliegend in de lucht waar ik de namen van met vergeten…Liwonde national park heeft misschien iets minder beesten dan sommige andere safari parken, maar je bent er altijd alleen en dat is heerlijk om eens rustig naar de beesten te kijken. Eenmaal terug in het kamp probeerden we vooral de hitte te ontwijken, het blijft een van de warmste plaatsen in Malawi. Vlak voor zonsondergang maakten we nog even een wandelingetje, om een kudde van zo’n 50 olifanten op enkele honderden meters afstand te zien. Het blijft toch een bijzondere plek.
Die avond sliepen we weer om 20.30….

In de ochtend waren er een aantal aapjes die we vanuit onze tent konden observeren. Na het ontbijt reden naar Zomba. Onderweg stopten we voor mango’s: 20 voor 1 euro 50…..
In Zomba sliepen we in een prachtige lodge, Anne’s lodge waar we de markt bekeken en een heerlijke wandeling in de botanische tuinen hebben gemaakt.

Het duurt gemiddeld 20-25 minuten voor een foto, dus helaas maar weinig van de prachtfoto's